Keresés ebben a blogban

2011. május 16., hétfő

A szolgáltatásmarketing alapmodellje

„A szolgáltatásmarketing alapmodellje a szolgáltatás tranzakció marketing nézőpontú ábrázolása, és a következő elemekből áll:

  • A szolgáltatóvállalat háttérintézményei (a háttérszemélyzet és eszközrendszer), az ún. backoffice. Itt folynak a háttérműveletek, melyek nélkülözhetetlenek a szolgáltatás teljesítéséhez.
  • A szolgáltató „kontakt” része, az ún. frontvonal (frontoffice). Két összetevője van: az igénybe vevőkkel közvetlen kapcsolatban álló szolgáltatószemélyzet és a frontvonal fizikai elemei. A frontvonal folyamatos vagy időszakos belső kapcsolatban van a háttérszervezettel, a háttér mintegy kiszolgálója a fronvonalnak.
  • Maga a szolgáltatásáru, amelyből számos szolgáltatás esetében egyidejűleg több is látható a tranzakció helyszínén.
  • Az igénybe vevő, aki aktívan részt vesz az ügyletben.
  • Más igénybe vevők, akik egyidejűleg az ügylet helyszínén tartózkodnak.”[1]

Ha a könyvtári szolgáltatásokat nézzük, azokat is szét lehet választani a szolgáltatást nyújtó intézmény háttérszolgáltatásaira és azokra a szolgáltatásokra, melyeket közvetlenül a használóinak nyújt. Ez alapján a könyvtár backoffice szolgáltatásai a következők lehetnek:

Alapszolgáltatások:

  • Online szolgáltatások: közös katalógus
  • Gyűjtőkörnek megfelelő állományfejlesztés (beszerzés, apasztás)
  • Dokumentumok feldolgozás (formai, tartalmi feltárás)
  • Megőrző funkció, állományvédelem
  • Statisztikai adatgyűjtés

Kiegészítő szolgáltatások:

  • Belső tudásmegosztás (intranet), belső képzés, munkatársak kompetencia-fejlesztése, távoktatás
  • Online szolgáltatások (közös katalógus, tájékoztatás)
  • Statisztikai adatgyűjtés, adatfeldolgozás és – szolgáltatás, monitoring, felhasználói igényfelmérés
  • Nyilvános és/vagy ODR tagkönyvtárként vállalt feladatok (könyvtárközi kölcsönzés)
  • Belső PR, kommunikáció (hírlevél, honlap stb.)
  • Digitális tartalmak előállítása

A frontoffice szolgáltatások pedig a következőek:

Alapszolgáltatások:

  • Online közös katalógus
  • Tájékoztatás – helyben, telefonon, e-mailben, chat referensz stb.
  • Regisztráció
  • Helyben használat
  • Ügyfélszolgálati tevékenység, információs pult, reklamációk kezelése
  • Beléptetés (porta)

Kiegészítő szolgáltatások:

  • Kölcsönzés
  • Számítógép és internet használat
  • Fénymásolás
  • Adatbázis, e-folyóirat szolgáltatás
  • Speciális szolgáltatások a fogyatékkal élők számára
  • Külső PR, kommunikáció, marketing (szóróanyag, online szolgáltatások, hírlevél, honlap)
  • Témafigyelés, irodalomkutatás, idézettségi listák készítése
  • Felhasználóképzés helyben és távoktatás formájában


[1] VERES Zoltán: A szolgáltatásmarketing alapkönyve. [Bp.]: Akadémiai K., 2009. p. 43.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése