A kérdőíves felméréssel az volt a célom, hogy felmérjem a bölcsészkaron hallgató diákok könyvtárhasználati szokásait, képet kapjak arról, hogy mennyire elégedettek a jelenlegi szolgáltatásokkal és milyen igényeik lennének, ami jelenleg nem áll rendelkezésükre. A kérdőív elkészítésében segítségemre volt Vidra Szabó Ferenc „A használók elvárásának és elégedettségének kérdőíves vizsgálata a könyvtárakban” című módszertani útmutatója. Ez az írás adott elméleti alapot arra, hogyan is kell egy kérdőívet összeállítani, mire kell ügyelni. A konkrét kérdések összeállításában a saját ötleteken kívül más felsőoktatási könyvtárak kérdőíves vizsgálata is segített.
A kérdőív 11 kérdésből áll. Ebből egy kérdés nyitott, kettő részben nyitott (az adott választól függ), a többi kérdés pedig zárt.
A kérdőívet 2010. október 15. és 2010. december 20. között töltötték ki a bölcsészkar négy nagyobb könyvtárának (Angol-Amerikai Intézet Könyvtára, Germanisztika Intézet Könyvtára, Történeti Intézet Szekfű Gyula Könyvtár, Központi Olvasóterem) beiratkozott hallgatói. Összesen 300 darab kérdőívet fénymásoltattam, ebből 240 darabot sikerült kitöltettetni a hallgatókkal. Segítségemre voltak a könyvtár dolgozói, ők osztották ki a kérdőíveket.
A kezdeti aktivitás után az utolsó hónapban eléggé stagnált a kitöltött kérdőívek száma. Féltem, hogy nem jön össze megfelelő mennyiség. Elképzeléseim szerint minimum 250 db kérdőívet szerettem volna kitöltve visszakapni. Úgy gondoltam, hogy ennyiből már megfelelő következtetést tudok levonni. Ehelyett 240 db lett, ami még véleményem szerint így is megfelelő mennyiség. A hallgatók nagyon készségesek voltak, nem okozott nekik problémát, hogy pár percet szánjanak a kitöltésre. Csak néhány embertől kaptam nemleges választ, azzal az indokkal, hogy sietnek, nincs idejük rá. Ebben az esetben felvetettem nekik, hogy vissza is tudják hozni, nem muszáj a könyvtárban kitölteni. Így már nagyobb hajlandóságot mutattak arra, hogy elvigyék és otthon kitöltsék. Ezeket a kérdőíveket többségében vissza is hozták a könyvtárba.
A kérdőív eredménye
1. Neme
A kérdőívek nagyobb részét (68 %) női hallgató töltötte ki.
2. Képzési forma
A képzési formákat tekintve a megkérdezettek majdnem fele BA képzésben résztvevő hallgató volt. Őket követték az MA, az osztatlan képzésűek és végül a PhD hallgatók.
3. Milyen rendszerességgel jár a könyvtárba?
A könyvtárba járás rendszerességét tekintve a hallgatók többsége hetente többször jár valamelyik bölcsész könyvtárba. Csupán 2 hallgató volt, aki a kérdőív kitöltésének napján járt először könyvtárban.
4. Általában milyen céllal használja a könyvtárat?
Nem csupán arra voltam kíváncsi, hogy a hallgatók milyen gyakran járnak könyvtárba, hanem arra is, hogy milyen céllal teszik azt. 6 tevékenységet neveztem meg:
1. tanulás
2. kölcsönzés
3. internet
4. adatbázis használat
5. nyomtatás
6. fénymásolás
Ezeket a tevékenységeket az alapján kellett a hallgatóknak bejelölniük, hogy milyen rendszerességgel végzik a könyvtárban ezeket. Voltak, akik félreértették a kérdést, és csak egy tevékenységet jelöltek be.
Az eredmények azt mutatják, hogy a hallgatók többsége leggyakrabban kölcsönzés céljából keresi fel a könyvtárakat. Ezen túl a felsorolt tevékenységek közül még a tanulás és az internet játszik nagyobb szerepet a könyvtárlátogatók körében. Ezzel szemben ritkán veszik igénybe a nyomtatás és a fénymásolás lehetőségét.
Az adott tevékenységeken kívül egyéb kategóriát is megadtam válaszlehetőségként. Ebben a kategóriában megnevezésre került a közösségi hely, a helyben olvasás, újságolvasás, kutatás, forrásszerzés.
5. Milyen forrásokból szerez tudomást a könyvtár szolgáltatásairól?
Egy-egy könyvtár szolgáltatásairól a legtöbben (38%) a könyvtár honlapján informálódnak. A honlapon kívül még mindig népszerű (36%) a könyvtáros személyes megkérdezése egy adott szolgáltatással kapcsolatban.
6. Mennyire elégedett Ön a könyvtár alábbi szolgáltatásaival?
A válaszok alapján az alábbi területekkel a legelégedettebbek a hallgatók:
- a könyvtár tisztasága (183 fő)
- a könyvtárosok szaktudása és segítőkészsége (173 fő)
- szolgáltatások teljesítése (139 fő)
- könyvtár berendezése (117 fő)
Az 1-es minősítést kapott területek a következőek voltak:
- Internet használat (30 fő)
- számítógépes szolgáltatások (12 fő)
- nyitva tartási idő (4 fő)
- újságok, folyóiratok választéka (2 fő)
- szépirodalmi könyvek választéka (2 fő)
- olvasóterem, kézikönyvtár (1 fő)
- könyvtár berendezése (1 fő)
- könyvtárosok szaktudása (1 fő)
- könyvtár hangulata, légkör (1 fő)
7. Amelyik szolgáltatás 3-as osztályzatot vagy annál rosszabb osztályzatot kapott, indokolja meg, hogy miért!
Központi Olvasóterem | |
Szolgáltatás | Vélemény |
Nyitva tartás | hosszabb nyitva tartás, korán zár, 8-ig kellene nyitva lennie, amíg tanítás van, nyithatna korábban |
Könyvtár hangulata, légkör | hideg van, nincs levegő, néha beszélgetni ülnek be az emberek, ami az olvasók számára zavaró, némelyik könyvtáros túl hangos, zavaró |
Internet használat | akadozik, botrányos, nem működik, ritkán van szabad gép |
Számítógépes szolgáltatások | rosszul karban tartott gépek, lassúak, lefagynak, nincs lehetőség szövegszerkesztésre, wi-fi gondok, időszerű lenne a Microsoft 2007-es verzióját telepíteni |
Tájékoztató, eligazító feliratok | néha nem egyértelmű a kiírás, lehetne több eligazítást segítő felirat |
Újságok, folyóiratok választéka | több folyóirat, van amiből csak a korábbi számok vannak meg, sok folyóiratból hiányzik egy-egy szám |
Könyvtár berendezése | több eldugott könyvtári hely, ahol lehet olvasni; világítás nem megfelelő |
Szakirodalmi könyvek kínálata | nem megfelelő számú szakirodalom |
Angol-Amerikai Intézet Könyvtára | |
Szolgáltatás | Vélemény |
Nyitva tartás | rövid nyitva tartási idő, bosszantó a szerda délelőtti zárva tartás |
Számítógépes szolgáltatások | kevés számítógép |
Tájékoztató, eligazító feliratok | eligazító feliratok kisméretűek, több lehetne |
Újságok, folyóiratok választéka | bővebb folyóirat választék |
Könyvtár berendezése | kényelmesebb ülési lehetőség |
Germanisztikai Intézet Könyvtára | |
Szolgáltatás | Vélemény |
Nyitva tartás | rövid nyitva tartási idő, főleg pénteken szerda délelőtt is nyitva lehetne, hétvégi nyitva tartás |
Számítógépes szolgáltatások | lassú, kevés számítógép |
Tájékoztató, eligazító feliratok | részletesebb felirat |
Újságok, folyóiratok választéka | kevés folyóirat, száraz anyag |
Szakirodalmi könyvek kínálata | friss szakirodalom hiánya |
Szépirodalmi könyvek kínálata | több szépirodalmi könyv, kortárs szerzőktől mű |
A Történeti Intézet Szekfű Gyula Könyvtár esetében a hallgatók nem véleményezték a 3-as vagy annál gyengébb osztályzatot kapott szolgáltatásokat.
8. Milyen rendszerességgel sikeresek a könyvtári látogatásai?
Ennék a kérdésnél a négy kategóriából (mindig, gyakran, ritkán, soha) két kategóriát jelöltek meg a hallgatók (mindig, gyakran), akik többségében (65%) úgy vélekednek, hogy ha valamilyen céllal felkeresik a könyvtárat gyakran sikerül is azt teljesíteni.
9. Milyen könyvtári szolgáltatásokat látna még szívesen a könyvtárban?
Ennél a kérdésnél két lehetséges válasz közül lehetett választani:
- elégedett vagyok a szolgáltatások kínálatával (183 fő)
- az alábbi szolgáltatásokat venném igénybe:
Könyvtárak | Szolgáltatások |
Központi Olvasóterem | idegen nyelvű könyvek internet használatának bővítése bibliográfia-kutatás rendezvények színes nyomtatás szótárkölcsönzés szkennelés hírlevél több könyv kölcsönzése online hosszabbítás hosszabb nyitva tartás ritka könyvek elérhetősége a könyvtár gépeiről digitalizált állomány korszerűbb gépek könyvtárközi kölcsönzés többszöri hosszabbítás vagy hosszabb kölcsönzési idő interneten is lehessen kikérni raktári könyveket szekrények diákigazolvánnyal lehessenek nyithatóak. |
Angol-Amerikai Intézet Könyvtára | internet számítógép használat nyomtatás néhány gép elhelyezése EISZ használatra, szövegszerkesztésre újságcikkek kereshetősége az adatbázisban wi-fi büfé automata fotelek |
Germanisztikai Intézet Könyvtára | külön óra tartására helység hangulatos olvasósarok nyomtatás több számítógép egyszerűbb szekrényhasználat wi-fi fejlesztése fénymásoló hátul |
Történeti Intézet Szekfű Gyula Könyvtára | fénymásolás nyomtatás szkenner wi-fi katalógus gép |
10. Használ más könyvtárat is? Ha igen, az alábbiak közül melyiket?
A kapott eredmények alapján a bölcsészkar hallgatói a bölcsészkari könyvtárakon kívül a legnagyobb számban még a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárat, az Egyetemi Könyvtárat és az Országos Széchenyi Könyvtárat használják. Az egyéb kategóriánál lehetőség volt más könyvtárat is megnevezni a felsoroltakon kívül. Ide elsősorban a lakóhelyhez közeli városi könyvtárat írták be, mint pl. Deák Ferenc Megyei Könyvtár, Gödöllői Városi Könyvtár. Ezeken kívül még megnevezték az Országgyűlési Könyvtárat, BME OMIKK Könyvtárát, Hadtörténeti Könyvtárat, Goethe Intézet Könyvtárát, valamint múzeumok könyvtárai úgy mint Képzőművészeti Múzeum Könyvtára, Szépművészeti Múzeum Könyvtára és Nemzeti Múzeum Könyvtára.
11. Ha használ más könyvtárakat is, mely szolgáltatások miatt veszi igénybe azt?
A hallgatók többsége azért választ más könyvtárat is az egyetemen kívül, mert úgy gondolják, hogy számukra ott megfelelőbb az állomány, vagyis jobban megtalálják azokat a dokumentumokat, amelyekre nekik szükségük van. Az állományon kívül a hosszabb nyitva tartás is vonzza őket, valamint a hosszabb kölcsönzési idő és az, hogy egyszerre több dokumentumot tudnak kölcsönözni.
Az általam megadott kategóriákon kívül a hallgatók a következő opciókat írták még:
- adatbázis-használat
- csendes, eldugott olvasósarok
- szkennelés
- szövegszerkesztés
A kitöltött kérdőívek alapján elmondható, hogy a bölcsészkari hallgatók többsége hetente többször látogatja a könyvtárat, elsősorban kölcsönzés céljából. A kölcsönzés mellett viszont megjelenik a tanulás és az Internet használata, ami mutatja, hogy a hallgatók úgy is gondolnak a könyvtárra, mint tanulási helyre és az elektronikus tartalmak megtekintésének lehetőségére. A könyvtári szolgáltatásokról az adott könyvtár honlapján tájékozódnak elsősorban. Ennek tudatában fontos, hogy a honlapok tartalmazzák a hallgatók számára szükséges információkat és naprakészek, folyamatosan frissülő portálok legyenek. A szolgáltatások tekintetében a legkritikusabb pontnak az Internet és a számítógépes szolgáltatások bizonyultak, melynek egyrészt a hálózat gyenge működése az oka, valamint a számítógépek állapota nem teszi lehetővé a gyors és hatékony keresést és munkavégzést. A hallgatók többsége sikeresnek ítéli könyvtári látogatásait, a szolgáltatások kínálatával is elégedettek, viszont a hallgatók egy része igénybe venne még egyéb információs és technikai szolgáltatásokat is. A bölcsészkari könyvtárakon kívül használnak országos könyvtárakat, elsősorban a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárat, valamint a lakóhelyükhöz közel eső városi, megyei könyvtárakat is. A szolgáltatásokat tekintve a válaszolók többsége az állomány miatt keresi fel ezeket a könyvtárakat, de fontos nekik az is, hogy ezek a könyvtárak hosszabban vannak nyitva és több időre ki tudják kölcsönözni az adott dokumentumokat.